Grevenbroekmuseum vzw

 

Het museum is toegankelijk voor het publiek (contactgegevens en openingsuren zie onderaan)

mask 5497901 640 by Annalise Batista

 

Verplicht:

  • aanmelden bij V.V.V.
  • handen ontsmetten,
  • mondmasker +12j,
  • 1,5 m afstand houden,
  • maximaal 20 personen in het museum waarvan maximaal 5 personen per zaal,
  • volg de aangegeven looprichting,
  • geen voorwerpen of vitrinekasten aanraken a.u.b.

klein paleo1

Wie zijn wij

klein paleo1

MIDDELEEUWEN

klein paleo1

EERSTE WERELDOORLOG

klein paleo1

OUDHEID

klein paleo1

POSTILJONS

klein paleo1

TWEEDE WERELDOORLOG

romeinen

ROMEINEN

klein paleo1

NIEUWE TIJD & TEUTEN

klein Bevrijding Hamont001

Hamont-Achel in Beeld

Herdenkingsplechtigheden RAF Memorial

Wellington N2849 - Hamont 16/17 juni 1941

wellington103sqnklein

In de nacht van 16/17 juni 1941 stortte in Hamont de Wellington-bommenwerper N2849 van de Royal Air Force neer. De zeskoppige bemanning liet daarbij het leven. Op 16 juni 1941 tussen 22.50 en 23.05 uur stegen vanop de Newton Air Base in het Engelse graafschap Nottinghamshire zeven tweemotorige Wellington-bommenwerpers op van het 103de squadron. Hun opdracht bestond erin de haveninstallaties aan de Rijn te Duisburg te bombarderen. Hiervoor had elke vliegtuig volgende lading aan boord: 3 bommen van 250 kg met directe ontsteking, 1 bom van 125 kg met vertraagde ontsteking en 6 “units” met brandbommen van 2 kg. Na het lossen van deze lading moesten de zeven Wellingtons nog pamfletten uitstrooien boven het Duitse Gladbeck en Krefeld.

LEES VERDER

 

 

 

 


Lancaster ED488 VN-M - Hamont 02 februari 1943

AirWarAvroLancasterII

 

Op de avond van 2 februari 1943 vertrok er een geallieerde luchtvloot bestaande uit 161 vliegtuigen, voor een luchtaanval op de stad Keulen in Duitsland. De 5e groep van deze vloot bestond uit 74 Lancaster bommenwerpers. Het 50e Squadron, dat zijn basis had in Skellingthorpe (Lincoln), stuurde 8 Lancaster bommenwerpers om de 5e groep te vormen. Zes van deze vliegtuigen voerden hun opdracht met succes uit. Een vliegtuig keerde vroeg terug ten gevolge van de achterste koepel die buiten dienst was. Een ander vliegtuig, de LANC III ED488 VN-M van Kapitein Al Power en zijn bemanning, keerde niet terug.

LEES VERDER

 

 

 

 

 

 

 

Stirling EF366 - Achel 22 juni 1943

stirling

 

Tijdens de nacht van 21 op 22 juni 1943 werd de vier-motorige Stirling bommenwerper EF-366 neergeschoten, die om 00:07 uur in Oakington was opgestegen en die behoorde tot het 7e Squadron. Deze stortte omstreeks 01:35 uur neer in het gehucht "Het Ven" te Hamont-Achel.

De Stirling EF-366, die behoorde tot een groep die de bommenwerpers naar hun doelen gidst, moest met lichtbakens een keerpunt ten zuidoosten van Eindhoven markeren om de hoofdmacht van de bommenwerpers naar Krefeld te leiden.

Kort na het uitvoeren van deze opdracht werd de bemanning in een luchtgevecht verwikkeld met twee Duitse nachtjagers, die de schaduw van de Stirling boven de lichtbakens hadden gezien. Op 3.500 meter was het vliegtuig aan de staart zo zwaar beschadigd dat de piloot het commando gaf om het vliegtuig te verlaten. Het vliegtuig tolde en de middelpuntvliedende kracht was zo sterk dat de bemanning zich nauwelijks kon bewegen.

LEES VERDER

 

 
 
 

 

waggaweekly1 WAGGA WEEKLY June 2018

 

dailyadvert

petermeiklejohn

Belgians will honour a hero from Wagga this Saturday who was killed in action 70 years ago, in a ceremony that has marked the anniversary since 2000.

RAAF Flying Officer Robert Bruce Meiklejohn was 21 when he managed to wrestle with his stricken Stirling bomber and save it from crashing into the village of Achel on the night of June 21-22, 1943, sparing civilian lives.

Mr Meiklejohn and his New Zealand navigator Charles Redwood died in the crash, following a dogfight with German aircraft, while five of the seven crew abandoned the plane mid-air under Meiklejohn’s orders. 

Peter Meiklejohn was only six when his brother Bruce died.

“I was here (at the family farm at Downside) and I can remember the night they rang to say he was missing and about 10 days later a telegram came through to say he was killed,” he said.

Mr Meiklejohn said the family didn’t learn about the details of Bruce’s death until many years later and he visited the memorial site in 2006. 

“To this day the Belgians are very grateful for what the allies did for them,” he said.

“You get that feeling when you go over there, even from the next generation down.”

Nephew David Meiklejohn, who runs the farm where Bruce once lived, attended the ceremony in 2000 in which a plaque was unveiled at the memorial dedicated to his uncle.

“It’s similar to our Anzac march,” he said.

“One of Bruce’s nieces is going to the one that’s on this year. I think it’s lovely that people remember the involvement of Australians in WWII and the sacrifice they made.”

David Meiklejohn said three of the crew who escaped the crash had visited his farm and the annual ceremony meant a great deal to his family.

 

 RAF20160618 MG 7502RAF-Memorial comité links->rechts: Jean-Pierre Sleurs, Jean-Pierre Lemmens, René Winters, Koen Voortmans, Geert Stevens