Grevenbroekmuseum

BF110

ACHEL 22 juni 1943

Bonin Eckart Wilhelm von

Eckart-Wilhelm von Bonin

11 Nov 1919 - 11 Jan 1992

In de nacht van 21 op 22 juni 1943 volbrengt Hptm. Eckart Wilhelm von Bonin van 6/NJG1 een waar huzarenstuk. Tijdens een Himmelbett-actie tekent hij om 01.50 uur een Short Stirling als 16de overwinning op zijn palmares.

Doch tijdens deze aktie heeft de BF110 B9+BP meerdere treffers opgelopen. Beide motoren alsook de radioinstallatie vallen volledig uit. Omwille van de geringe hoogte is een redding met parachute niet meer mogelijk en wordt een riskante buiklanding hun laatste hoop.

kleincrashvonbonin1

Temidden van een bebost gebied in de omgeving van de Achelse Kluis kan hij zijn toestel met moeite aan de grond zetten. Samen met zijn bordfunker Friedrich Johrden komen ze levend uit het vernielde vliegtuig. Beide bemanningleden worden in eerste instantie in een veldlazaret bij Achel Statie verzorgd.

noodlandingsplaats

De Duitse piloot, met adelijke achtergrond, salueerde bij zijn aankomst in Achel Statie de Engelse gekwetsten van de Short Stirling EF-366 die in dezelfde tijdspanne crashte te Achel.

Nota: Uit het onderzoek van Peter Loncke is gebleken dat de Duitse nachtjager die nabij de Achelse Kluis crashte, niet betrokken was bij het luchtgevecht met de Stirling-bommenwerper uit het Ven.

Wanneer het Bergungskommando de dag erop de crashplaats van von Bonin bezoekt zien ze meteen dat het vliegtuig toebehoorde aan een aas. Als bewijs hiervan zijn de 16 Britse vlaggetjes op de staart van het vliegtuig.

kleincrashvonbonin2

(Tekst naar J. Wunderlich)

BF 110sBF-110

Lichtkogelpistool

kleinLichtkogelpistool2VonBonin

Het originele lichtkogelpistool werd vlak na de noodlanding ontvreemd door iemand van de lokale bevolking. Dit lichtkogelpistool wordt bewaard in het museum.

 

 

 

 

Himmelbett

De Kammhuber Linien was de naam van het door Oberst Josef Kammhuber in 1940 ontwikkelde Duitse nacht verdedigingssyteem.

De eerste versie bestond uit een serie radarstations met overlappende zones. Deze radars werden in 3 rijen opgesteld vanaf Denemarken tot centraal Frankrijk met elk een dekkingszone van 32 bij 20 Km. Elk controlegebied noemde men ook een Himmelbettzone die samengesteld werd uit een Freya radar (100 Km bereik), een door de radar aangestuurd hoofdzoeklicht en manueel bediende zoeklichten. Elke zone kreeg ook een primaire en een backup nachtjager van het type BF-110 of JU-88 toebedeeld.

kleinhimmelbett

Een deel van de Kammhuber Linien kaart "omgeving Hasselt" werd ontvreemd door een Belgische geheimagent en overgemaakt aan de Britten in 1942.

Bij het overschrijden van de linien door een RAF bommenwerper werd het hoofdzoeklicht door de operators van de Freya radar op het vliegtuig gericht. Vanaf dit moment volgden de manuele zoeklichten het binnengedrongen vliegtuig en werden de nachtjagers naar het doel gestuurd.

Inventaris

Copyright © Grevenbroekmuseum vzw 3930 Hamont-Achel.

Alle teksten op onze website vallen onder de auteurswet, zodat het copyright berust bij de vzw Grevenbroekmuseum/heemkundekring Achel.

Niets van deze website mag worden overgenomen, gebruikt of gereproduceerd worden, zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van het vzw Grevenbroekmuseum bestuur..

Foto's of afbeeldingen op deze website blijven eigendom van de maker of eigenaar. vzw Grevenbroekmuseum heeft het volledige gebruiksrecht van alle afbeeldingen en foto’s. Dit recht vervalt niet bij verhandeling door de oorspronkelijke maker of eigenaar van de foto.